19.1.06

Os consellos audiovisuais e a defensa do dereito á información (III)

No ámbito da comunicación audiovisual, a esixencia de que os poderes públicos exerzan unha labor regulamentadora é indiscutíbel, dado que o soporte a través do que estes medios se distribúen (o aire) é naturalmente público e debe ser organizado (como xa se está a facer) mediante a adxudicación de frecuencias de emisión en concursos abertos e públicos e en base a criterios obxectivos e de interese xeral. Pero o labor das administracións públicas non finaliza, non pode facelo, coa adxudicación destas licencias. O Estado, a través de organismos independentes cuxos membros deben ser designados por unha maioría ampla do Parlamento (representante da soberanía popular), está obrigado a velar polo cumprimento dos criterios e condicións nas que se baseou a concesión dunha licenza de emisión. Esa é a labor que cumpren os consellos do audiovisual: a asignación das frecuencias de emisión e a supervisión do cumprimento das obrigas desa concesión: as xerais, recollidas na lexislación, principalmente na Constitución, e as particulares de cada licenza, criterios obxectivos aceptados polos beneficiarios da adxudicación. Só hai dúas formas de regular o espazo audiovisual (a completa desregulamentación é imposíbel, pois o espectro de frecuencias é limitado e debe ser organizado dalgún xeito): ou se encarga de facelo un organismo autónomo nomeado polo Parlamento, ou o fai directamente o poder executivo, como veu sucedendo até o de agora en España.
Xa na introdución adiantábamos as razóns que fan necesaria e mesmo imprescindíbel a existencia de órganos reguladores do espazo audiovisual: a adxudicación imparcial e obxectiva de licenzas de emisión e a supervisión non politizada do cumprimento dos criterios mediante os cales se valoraron as ofertas presentadas por cada concursante. Pero a necesidade da existencia deste tipo de órganos é expresada de xeito máis extenso nos preámbulos das leis de creación dos catro Consellos do Audiovisual instituídos en España: o catalán, o navarro, o madrileño e o andaluz. Os catro teñen unhas características comúns: en primeiro lugar, que se trata dunha necesidade recente, xurdida do espectacular crecemento atinxido polos medios de comunicación audiovisual nos últimos anos; en segundo lugar os catro textos din ser conscientes da extraordinaria importancia da comunicación audiovisual nas nosas sociedades, o que fai urxente a creación destes organismos; e en terceiro lugar, as catro leis fíxanse como un dos principais obxectivo o protexer e garantir o dereito á información dos cidadáns e a pluralidade.
Por exemplo, a Lei 1/2004, de 17 de decembro, de creación do Consejo Audiovisual de Andalucía, di no seu preámbulo que “en las sociedades avanzadas, los medios de comunicación audiovisual están alcanzando una creciente influencia en la vida y la formación de los ciudadanos, en sus modos de pensar y de valorar, en la socialización del conocimiento y de la cultura. En estos medios se centra la mayor parte de los consumos de información y ocio; revelándose, además, como instrumentos de extraordinaria importancia para la democratización y la cohesión social, cultural y territorial”. Asemade, este preámbulo salienta que o “notábel” desenvolvemento do espazo audiovisual andaluz, a multiplicidade da oferta e das tecnoloxías utilizadas e a súa importancia cultural e económica “hacen necesaria la creación de un organismo que, en el ámbito de la comunicación audiovisual de Andalucía, se encargue de velar por el respeto de los derechos y libertades reconocidos en la Constitución y en el Estatuto de Autonomía para Andalucía, especialmente los referidos a la libertad de expresión y el derecho a la información veraz y su compatibilidad con los principios de pluralismo y libre concurrencia en el sector audiovisual, así como por el cumplimiento de las funciones de servicio público asignadas a los medios de comunicación audiovisual”. Finalmente, o texto conclúe que “el derecho a una información libre y veraz, a la libre comunicación de ideas y producciones, al honor y la intimidad de las personas y la protección de la juventud y la infancia son derechos básicos que pueden resultar lesionados en el conjunto de un crecimiento desordenado del sistema audiovisual andaluz”.

Do mesmo xeito, a Lei 2/2001, de 18 de abril, de Contenidos Audiovisuales y Servicios Adicionales afirma sobre o Consejo Audiovisual de la Comunidad de Madrid que:
“por un lado, regula lo que se ha dado en llamar contenidos audiovisuales, respondiendo así a una inquietud bastante generalizada en torno a los efectos que puede tener la programación audiovisual, especialmente entre los menores. Dentro de esta regulación sobre contenidos, se establece un procedimiento para hacer efectivo el derecho de los espectadores a conocer con antelación suficiente la programación emitida por televisión. Por otro lado, trata de garantizar los principios de neutralidad, transparencia y no discriminación en el mercado de las telecomunicaciones por cable. En ambas vertientes está llamado a jugar un papel destacado el Consejo Audiovisual de la Comunidad de Madrid, que se configura como órgano de participación, asesoramiento y vigilancia”.

Finalmente, a Lei Foral 18/2001 de 5 de xullo, pola que se regula a actividade audiovisual en Navarra e se crea o Consejo Audiovisual de Navarra parte da asunción de que
“el proceso de liberalización de las telecomunicaciones, unido al avance tecnológico en el sector audiovisual, ha aumentado de manera significativa la oferta de servicios de radiodifusión televisiva y sonora tanto en el ámbito del Estado como en el de las Comunidades Autónomas, lo que obliga a adoptar las medidas oportunas al efecto de cubrir las nuevas necesidades y, en definitiva, aquellas que se vayan creando en un futuro, desde el momento en que la utilización de las nuevas tecnologías es de trascendental importancia tanto en el ámbito económico y social, como en el cultural y de ocio, teniendo en cuenta la gran influencia de los medios de comunicación en el conjunto de la sociedad. Se hace necesario, pues, regular la actividad de dichos medios de comunicación con el objeto de salvaguardar la pluralidad de la sociedad navarra”.

Hai quen afirma que as funcións que cumpren os consellos do audiovisual poderían ser cubertas polos tribunais de xustiza. Poren, non semella esta a mellor solución, baseándonos nas experiencias que levan anos en funcionamento en Europa e na lóxica. En primeiro lugar por unha cuestión de tempo, de axilidade na toma de decisións e na resolución dos conflitos presentados. Os xulgados, xa actualmente saturados de carga de traballo, tardarían anos en resolver simples cuestións regulamentarias. En segundo lugar por motivos competenciais: existen moitas condutas xornalísticas contrarias ás normas deontolóxicas máis elementais que non constitúen delito, pero que son defendidas polos seus autores baixo o paraugas da liberdade de expresión; son estas as que deben ser sancionadas por un órgano independente, porque os xuíces non o farán, xa que non entran no terreo delitivo. Ademais, os organismos de regulación están formados por expertos na materia independentes, que por este motivo poden resolver con maior eficacia e equidade os conflitos que se plantexen. Finalmente, teñan ou non capacidade sancionadora, a existencia destes organismos está plenamente xustificada, pois os tribunais de xustiza non poden facerse cargo dos procesos de adxudicación de emisoras ou canles e tampouco poden realizar informes, recomendacións e normas deontolóxicas e de conduta, funcións neste momento competencia dos consellos do audiovisual.

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